• EUR [ 1 Euró ] = 4.708 lej
  • USD [ 1 Amerikai dollár ] = 4.137 lej
  • GBP [ 1 Angol font ] = 5.319 lej
  • HUF [ 1 Magyar forint ] = 0.0147 lej
Tagok
Kategória: Kiadványaink

Román Kormány, 2009-2011 Reformok

Mãsuri pentru sprijinirea firmelor care angajeazã şomeri, tineri sau persoane vulnerabile - Subvenţii acordate angajatorilor care încadreazã în muncã şomeri în vârstã de peste 45 ani sau şomeri care sunt pãrinţi unici susţinãtori ai familiilor monoparentale. * Angajatorii sunt scutiţi pe o perioadã de 1 an de la plata contribuţiilor sociale pentru şomaj aferente persoanelor respective, angajate pe o perioadã nedeterminatã. * Subvenţia acordatã angajatorilor: 500 lei/lunã/persoanã angajatã, maxim 12 luni. * Angajatorii au obligaţia de a menţine şomerii în activitate timp de cel puţin 2 ani. * 11.545 persoane beneficiare pânã la 31 iulie 2011 (14.650 estimaţi pentru 2011) - Subvenţii acordate angajatorilor care încadreazã în muncã şomeri care mai au 3 ani pânã la pensionare. * Angajatorii beneficiazã lunar, timp de maximum 3 ani, de o subvenţie de 500 lei. * 126 persoane beneficiare pânã la 31 iulie 2011 (din 315 estimaţi pentru 2011) - Firmele care angajeazã pe perioadã nedeterminatã persoane cu handicap beneficiazã lunar de 500 lei, timp de 12 luni. * Angajatorii au obligaţia de a menţine şomerii în activitate timp de cel puţin 2 ani. * 125 persoane beneficiare pânã la 31 iulie 2011 (din 250 estimaţi pentru 2011) - Pentru aceste 3 mãsuri: * Buget 2011: 68,7 mil. lei – în primele 7 luni ale anului au fost cheltuite 44,2 mil. lei. - Subvenţii acordate angajatorilor care încadreazã în muncã tinerii absolvenţi * Angajatorii sunt scutiţi pe o perioadã de 1 an de la plata contribuţiilor sociale pentru şomaj aferente persoanelor respective, angajate pe o perioadã nedeterminatã. * Subvenţia se acordã timp de 12 luni (18 luni în situaţia absovenţilor-persoane cu handicap), perioadã în care beneficiazã lunar şi de o sumã diferenţiatã în funcţie de nivelul studiilor: - 500 lei pentru nivelul de pregãtire primar şi gimnazial; - 600 lei pentru nivelul de pregãtire liceu şi post-liceal; - 750 lei pentru nivelul universitar. * Angajatorul este obligat sã menţinã în activitate angajatul 2 ani dupã finalizarea subvenţiei. * Buget alocat în 2011: 93,75 mil. lei. * 3.469 persoane beneficiare pânã la 31 iulie 2011 (10.290 estimaţi pentru anul 2011) - Încurajarea uceniciei şi angajarea tinerilor pe perioada vacanţelor * 250 lei/lunã pentru angajatori şi contravaloarea lunarã a serviciilor de instruire teoreticã a ucenicului, fãrã a depãşi 100 lei lunar. * 250 lei/lunã pe student/elev angajat pe perioada vacanţelor, pentru cel mult 60 zile lucrãtoare într-un an calendaristic. * Buget alocat în 2011: 457 mii lei. * 626 tineri au fost angajaţi pe perioada vacanţei pânã la 31 iulie 2011 Stimularea investiţiilor publice - Creşterea alocãrilor bugetare pentru investiţii publice: * în anul 2008: 6,3% din PIB (32,6 mld. lei) * în anul 2011: 6,6% din PIB (36,06 mld. lei) - România este a doua ţarã din UE, dupã Polonia, cu cele mai mari alocãri bugetare pentru investiţii (Eurostat, 2010). - Adoptarea legii Parteneriatului Public-Privat * Avantaje ale PPP - Diverse surse de finanţare privatã pentru proiecte publice. - Creşterea eficienţei ca urmare a managementului privat al proiectelor. - Reducerea costurilor pentru administraţiile locale şi centrale. Stimularea investiţiilor private a) Stimularea investiţiilor private prin ajutoare de stat Primul pilon: proiecte mari de investiţii - Beneficiari la 5 septembrie 2011: 20 proiecte de investiţii în valoare de 1.173,5 mil. euro, carecreazã 6.301 noi locuri de muncã. Ajutorul de stat aprobat: 312,2 mil. euro: - Ajutoare de stat pentru investiţiile de peste 100 mil. euro, care angajeazã peste 500 de salariaţi.Exemple: * Proiectul de eficientizare energeticã Turceni. Investiţia se ridicã la 296,5 mil. euro, din care 36 mil. euro reprezintã ajutor de stat. * Fabrica de anvelope Pirelli Tyres Romania la Slatina. Valoarea investiţiei este de 159 mil. euro, din care 28,1 mil. euro reprezintã ajutor de stat. - Susţinerea proiectelor mari de investiţii prin acordarea de ajutoare de stat pentru cele de minimum 5 mil. euro şi care angajeazã minimum 50 de salariaţi. Exemple: * Renault Techonolgie, Aaylex Prod, Delphi Diesel Systems, Automobile DACIA Piteşti, Premium Aerotec, LUFKIN Industries, REMAR, International Automotive Components, Toro Manufacturing Sales, Palace Sinaia, Rombat Bistriţa, Styria Arcuri, Gral Medical, Honeywell, Metale International, Altius International Al doilea pilon: susţinerea IMM-urilor - Programul Mihail Kogãlniceanu pentru finanţarea IMM-urilor * 1040 aplicanţi pânã la data de 20 septembrie 2011 * Subvenţionarea a maximum 70% din rata dobânzii aferentã creditului, dar nu mai mult de 6,5% pe an * Garanţii de stat pentru maximum 80% din valoarea creditului, dar garanţia nu poate depãşi 100.000 lei * Programul se deruleazã online pentru diminuarea birocraţiei * Buget total maxim al subvenţiei (2011-2013): 165 mil. lei - 2011: 24 mil. lei – 4.000 beneficiari potenţiali - 2012: 70 mil. lei – 2.000 beneficiari potenţiali - 2013: 71 mil. lei – 2.000 beneficiari potenţiali * Fond de garantare plafonat la 400 mil. lei. * Linia de credit deschisã nu poate depãşi: - 125.000 lei/an/beneficiar - 30% sau 50% din cifra de afaceri pe ultimele 12 luni pentru beneficiarii cu alte linii de credit deschise, respectiv beneficiarii care nu au alte linii de credit - Ajutoare de minimis * Beneficiari: 905 IMM-uri au beneficiat de acorduri de principiu pentru finanţare în 2008 - 2010: s-au efectuat plãţi în valoare de 192 mil. lei. - Sprijinirea dezvoltãrii antreprenoriatului feminin prin programul naţional multianual (2005-2012) pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM-urilor * Buget alocat în 2011: 500.000 de lei * Beneficiari: 240 doamne au urmat cursul de formare antreprenorialã. - Credit pentru femei antreprenor – EximBank * Linie de credite cu dobândã subvenţionatã pentru IMM-urile care au femei ca acţionari majoritari sau sunt administrate de femei care au şi calitatea de acţionar. * Dobândã: 5 puncte procentuale sub dobândã pieţei (ajutor de minimis) * Valoare credit: maximum 100.000 euro Al treilea pilon: microîntreprinderi - Programul „Start” pentru dezvoltarea abilitãţilor antreprenoriale în rândul tinerilor şi facilitarea accesului acestora la finanţare * Destinat microîntreprinderilor cu o vechime mai micã de 2 ani. * Alocaţie financiarã nerambursabilã: maxim 70% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente proiectului de investiţii, dar nu mai mult de 100.000 lei/beneficiar * Bugetul alocat: 10 mil. lei ( cu aprox. 30% mai mare faţã de 2010). * Etapa I: 800.000 lei – workshop-uri de pregãtire antreprenorialã (8 locaţii) * Etapa a II-a: 9,2 mil. lei – finanţarea planurilor de afaceri prin alocaţie financiarã nerambursabilã, în limita bugetului alocat. * Beneficiari: 100 firme (din 416 firme aplicante) - Programul pentru tinerii debutanţi în afaceri * Se acordã fonduri nerambursabile de pânã la 10.000 euro, dar nu mai mult de 50% din valoarea planului de afaceri. De fondurile nerambursabile poate beneficia atât tânãrul care obţine credit, cât şi tânãrul care cofinanţeazã planul de afaceri din surse proprii. * Fondul Naţional de Garantare oferã garanţii pentru creditele necesare realizãrii planului de afaceri, în proporţie 80% din valoarea creditului, dar nu mai mult de 80.000 euro. * Noul angajator este scutit de la plata contribuţiilor de asigurãri sociale pentru maximum 4 angajaţi, dar este obligat sã angajeze cel puţin 2 persoane. * În cadrul programului au fost depuse 1.201 dosare; dintre acestea, 544 dosare au fost avizate (din 786 dosare evaluate) – pânã la 12 septembrie 2011. * Pânã la 15 septembrie 2011 au fost înregistrate la Oficiile Naţionale ale Registrului Comerţului 4888 firme – 3221 dintre acestea sunt în momentul de faţã înmatriculate. * Cele mai multe firme au fost înregistrate în Bucureşti (591) şi Cluj (376), urmate de judeţele Braşov (244), Dolj (213), Timiş (190). - Programul Naţional multianual 2002 – 2012 de înfiinţare şi dezvoltare de incubatoare tehnologice şi de afaceri. * Buget alocat şi cheltuit în 2010: 2,9 mil. lei (grad implementare 100%) * Buget alocat în 2011: 6,15 mil. lei, dublu faţã de bugetul alocat în 2010 * 3 incubatoare înfiinţate în 2006 - Alba Iulia – 13 firme incubate (86 locuri de muncã create) - Braşov – 17 firme incubate (37 locuri de muncã create) - Sfântu Gheorghe – 17 firme incubate (48 locuri de muncã create) * 2 incubatoare înfiinţate în 2010 - Tg-Mureş – 20 firme incubate - Mangalia – 8 firme incubate * 1 incubator înfiinţat în 2011 pânã în prezent: Bacãu * 4 incubatoare pânã la sfârşitul anului 2011: Timişoara, Satu Mare, Câmpia Turzii, Dorohoi. b) Stimularea investiţiilor private prin garanţii de stat - Sprijinirea IMM-urilor prin intermediul Fondului de Garantare şi Contragarantare pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii * Beneficiari: 23.8000 garanţii în valoare de peste 1,3 mld. euro, ceea ce a dus la crearea şi/sau menţinerea a peste 239.000 locuri de muncã în perioada 2009 – august 2011. - Oferirea de garanţii guvernamentale de 80% din valoarea creditului pentru beneficiarii proiectelor finanţate din fonduri structurale în domenii prioritare pentru economia româneascã, pentru maximum 4 ani * Beneficiari: s-au acordat în anul 2010 garanţii în valoare de aprox. 19 mil. lei pentru implementarea unor proiecte de investiţii în sumã de aprox. 450 mil. lei Plafonul total al garanţiilor ce pot fi emise în 2011 se ridicã la 300 mil. euro. Programe pentru susţinerea industriei şi a dezvoltãrii durabile - Programul de creştere a competitivitãţii produselor industriale * Criteriu de eligibilitate: sã nu fi beneficiat în ultimii 2 ani fiscali şi în anul fiscal în curs, de ajutor de minimis, care, cumulat cu suma solicitatã în proiect, sã depãşeascã echivalentul în lei a 200.000 euro * Fonduri alocate pentru anul 2011: 15,102 mil. lei * Contracte în derulare în 2011: 39 * Proiecte depuse şi acceptate în 2011: 23 - Programul de dezvoltare şi modernizare a activitãţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţã * Criterii de eligibilitate: cifrã de afaceri anualã netã de max. 50 mil. euro/ active totale care nu depãşesc 43 mil. euro şi maxim 250 salariaţi. * Buget alocat în 2011: 7 mil. lei, cu 40% mai mare faţã de anul 2010. * Beneficiari: 1851 firme au depus 686 proiecte, din care 75 au fost deja acceptate (restul fiind în proces de evaluare) - Programul Rabla * Beneficiari pânã la 16 septembrie 2011: - 92.000 maşini vechi colectate - 20.400 maşini noi cumpãrate, din care 6.783 sunt maşini româneşti * Total fonduri alocate: aprox. 544,5 mil. lei, din care 88,5 mil. lei plãţi pentru anul 2010 din bugetul alocat pentru anul 2011. - Programul Casa Verde – persoane fizice * Potenţiali beneficiari: proprietar/coproprietar al imobilului care face obiectul proiectului şi nu are obligaţii restante la bugetul de stat. * 2010: - 18.361 dosare depuse, din care 16.100 dosare acceptate - Buget alocat: 110 mil. lei * 2011 (sesiunea s-a deschis pe 01.06.2011) - Nr. dosare depuse: 23.938, la data de 22 august 2011 - Buget alocat: peste 144 mil. lei - Programul naţional multianual privind creşterea performanţei energetice la blocurile de locuinţe * Potenţiali beneficari: asociaţii de proprietari din blocurile de locuinţe construite dupã proiecte elaborate în perioada 1950-1990 * Bugetul alocat în 2010: 300 mil. lei, din care credite bugetare 150 mil. lei * În anul 2011, creditele bugetare alocate sunt în valoare de 150 mil. lei. * Beneficiari în 2010-2011: 29.000 de apartamente. - Programul privind creşterea producţiei de energie din surse regenerabile * Criterii de eligibilitate: - Persoane juridice care au activitate economicã de cel puţin 6 luni la data depunerii dosarului de finanţare şi cel puţin un exerciţiu financiar anual încheiat - Nu beneficiazã şi nu va beneficia de finanţare din alte fonduri publice şi/sau europene pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, dacã intensitatea ajutorului de stat depãşeşte 50% * 52 proiecte în curs de finanţare, în valoare de peste 906 mil. lei - Programul “Cumpãrã româneşte” - Vizeazã creşterea capacitãţii instituţionale a MECMA de a formula, implementa, coordona şi monitoriza politicile publice şi în vederea sprijinirii economiei româneşti. - Finanţarea este de 5,2 mil. lei şi provine din fonduri europene (Programul Operaţional Dezvoltarea Capacitãţii Administrative) - Durata programului este de 1 an de la semnarea contractului de finanţare. Programul “Prima Casã” continuã într-o formã îmbunãtãţitã - Detalii: www.gov.ro – secţiunea Prima casã” Programul de promovare a exporturilor - Promovarea sectoarelor strategice pentru exportul românesc prin acţiuni de publicitate şi reclamã * Branduri sectoriale actuale: - Romania, your reliable trade partner – brand sectorial industrial - Zoom into Romanian Fashion – brand sectorial confecţii - România IT, creative talent, technical excellence – pentru industria de IT - Wines of Romania – pentru promovarea vinurilor - Romanian furniture, style, durability and comfort – pentru mobilã - Portalul de informaţii de comerţ exterior, www.portaldecomert.ro * Oferã informaţii privind oportunitãţile de afaceri, fiind conectat la baza de date a UE. * Peste 50.000 de vizitatori în prezent, dupã un an de la lansare. - Finanţarea acţiunilor de promovare a exporturilor: * Buget: 36,4 mil. lei, utilizat pentru acoperirea (parţialã sau totalã) a cheltuielilor necesare acţiunilor de promovare a exportului. - Participarea anualã la aprox. 55 de târguri şi expoziţii internaţionale * Hannover Messe – pentru sectorul industrial * Cebit – pentru sectorul IT * Vinexpo – pentru exportatorii de vin * Koln – pentru exportatorii de mobilã * Pret a Porter – pentru sectorul confecţii - Organizarea de misiuni economice în ţãri de interes pentru exportatorii români - Realizarea de studii de piaţã, pe baza propunerilor din partea mediului de afaceri. * Se acordã ajutor de minimis de 50% din cheltuielile totale prestatorului de servicii. Mãsuri pentru accelerarea absorbţiei fondurilor europene - Acordarea unor facilitãţi financiare pentru beneficiari: * Acordarea de prefinanţare şi beneficiarilor privaţi care intrã sub incidenţa ajutorului de stat, de pânã la 35% din valoarea grantului. * Beneficiarii privaţi au posibilitatea de deschidere a conturilor de proiect şi la bãnci comerciale. * Eliminarea obligaţiei pentru microîntreprinderi de a asigura co-finanţarea proiectelor europene sub forma contribuţiei proprii la cheltuielile eligibile. * Accelerarea procedurilor de licitare, prin modificarea legislaţiei privind achiziţiile. - Simplificarea ghidurilor pentru solicitanţi: renunţarea la solicitarea unor documente la momentul depunerii proiectului sau înlocuirea cu declaraţii pe propria rãspundere a solicitantului. - Introducerea posibilitãţii ca Autoritatea de management sã semneze contracte de finanţare care sã totalizeze o valoare superioarã cu pânã la 20% a alocãrii aprobate prin programele operaţionale („supra-contractare”), pentru a asigura un ritm mai alert de absorbţie, a compensa economiile realizate pe unele proiecte şi a anticipa eventualele cheltuieli neeligibile neprevãzute. Proiecte majore de investiţii în derulare - POS Mediu * Reabilitarea şi extinderea sistemelor de apã şi apã uzatã în judeţul Tulcea – 419 mil. lei * Extinderea şi reabilitarea sistemelor de alimentare cu apã şi canalizare în judeţul Cãlãraşi – 356 mil. lei * Sistem de management integrat al deşeurilor în judeţul Suceava – 218 mil. lei * Reabilitarea sistemului de termoficare urbanã în Botoşani (2009-2028) – 155 mil. lei - POS Transport * Construcţia autostrãzii Cernavodã – Constanţa – 1,8 mld. lei * Construcţia autostrãzii Arad - Timişoara (inclusiv varianta de ocolire Arad) – 1,7 mld. lei * Construcţia variantei de ocolire a municipiului Constanţa – 946 mil. lei * Construcţia variantei de ocolire a municipiului Caracal – aprox. 160 mil. lei * Sistem de management al traficului de nave pe canalul Dunãre - Marea Neagrã şi de informare asupra transportului pe ape interioare – aprox. 19 mil. lei - POS Dezvoltarea Resurselor Umane * „ªanse pentru comunitatea ruralã”: conştientizarea populaţiei din mediul rural cu privire la oportunitãţile de demarare a unei activitãţi independente şi dezvoltarea competenţelor şi abilitãţilor antreprenoriale – 18,5 mil. lei * Asistenţã prin consiliere pentru ocuparea şi revitalizarea dezvoltãrii mediului rural din Regiunile Vest şi Centru – 5,8 mil. lei - Programul Operaţional Regional * Centrul de afaceri Sibiu – 66,7 mil. lei * Reabilitare campus universitar Complex Mecanica (Universitatea Craiova) – 48,6 mil. lei * Reabilitarea şi modernizarea Drumului Judeţean 156 A , judeţul Neamţ – aprox. 30 mil. lei * Modernizare ambulatoriu de specialitate, spitalul pt. copii "Sf. Ioan” Galaţi – 11,7 mil. lei * Restaurarea, conservarea patrimoniului cultural şi modernizarea infrastructurii conexe la Mãnãstirea Moldoviţa – 7 mil. lei - POS Creşterea Competitivitãţii Economice * Institut de Cercetare Dezvoltare Inovare: Produse High Tech pentru Dezvoltarea Durabilã – 86,2 mil. lei * Acces Naţional Electronic la Literatura ªtiinţificã de Cercetare – 83,7 mil. lei * Institutul de Cercetãri pentru Energii Regenerabile – 53,5 mil. lei * Centrala eolianã din Oraviţa, judeţul Caraş-Severin – 34,6 mil. lei * Portal web pentru preluarea online a datelor statistice – 21,4 mil. lei * Achiziţie linie tehnologicã pentru producerea de etichete în rolã pe suport de material plastic – 9,5 mil. lei * Centru de Cercetare Dezvoltare POLIPHARMA Industries – 8 mil. lei * Centru de cercetare clinicã şi paraclinicã de laborator pentru medicina respiratorie pediatricã – 7,6 mil. lei * Modernizare Secţie Tapiţerie – 0,9 mil. lei Diminuarea poverii financiare şi administrative - În ciuda dificultãţilor bugetare, Guvernul a pãstrat cota unicã de 16%. - Pânã în prezent, 237 taxe şi tarife au fost comasate sau eliminate, din 491 existente la începutul anului 2009. - Impozitul minim a fost eliminat de la 1 octombrie 2010. - Declaraţia unicã 112 privind contribuţiile sociale şi evidenţa nominalã a persoanelor asigurate a fost implementatã de la 1 ianuarie 2011. * În prezent, Declaraţia unicã se depune trimestrial de cãtre micii contribuabili, faţã de obligaţia anterioarã de depunere lunarã a acesteia. * Beneficiari: cca. 237.000 angajatori, persoane fizice şi juridice, cu maximum 3 angajaţi exclusiv şi o cifrã de afaceri de maximum 100.000 euro în anul anterior – 54,7% din totalul celor care depun Declaraţia unicã. - Cotã unicã de 1% pentru taxa hotelierã indiferent de categoria de cazare, faţã de 1-5% în funcţie de decizia Consiliilor Locale. - Arieratele statului cãtre agenţii economici privaţi s-au înjumãtãţit în perioada iunie 2010 – iunie 2011, de la 1.847 mil. lei la 927 mil. lei. - A fost creat portalului virtual unic One Stop Shop: www.immoss.ro Mãsuri pentru sprijinirea contribuabililor aflaţi în dificultate - Eşalonarea la platã a obligaţiilor fiscale pentru o perioadã maximã de 5 ani. - Încurajarea plãţii voluntare a obligaţiilor fiscale restante prin: * anularea penalitãţilor de întârziere aferente acestora cu condiţia plãţii voluntare a principalului şi dobânzilor pânã la 31.12.2011 * reducerea cu 50% a penalitãţilor în cazul plãţii principalului şi dobânzii aferente pânã la 30.06.2012 - Reglementarea compensãrii de drept: stingerea datoriilor statului şi contribuabilului când ambii au datorii unul faţã de celãlalt. - Modificarea ordinii de stingere a obligaţiilor fiscale: stingerea cu prioritate a obligaţiilor fiscale principale şi apoi a celor accesorii, în ordinea vechimii. - În certificatul de atestare fiscalã se vor trece atât datoriile contribuabilului cãtre stat, cât şi datoriile statului cãtre contribuabil, pentru a acorda posibilitatea participãrii acestuia la licitaţiile de achiziţii publice. - Colectarea TVA-ului la întocmirea şi acceptarea situaţiilor de lucrãri, pentru serviciile care determinã decontãri sau plãţi succesive şi eliminarea obligaţiei de a colecta TVA la expirarea unei perioade de un an de la data începerii lucrãrilor sau de la ultima decontare. - Diminuarea nivelului dobânzii datorate pentru creanţele fiscale la bugetul de stat, bugetul asigurãrilor sociale de stat neachitate la termen la 0,04% pentru fiecare zi de întârziere (14,6% pe an) comparativ cu cel anterior de 0,05% (adicã 18,25% pe an). Modificarea recentã a legii contabilitãţii - 2 obiective precise: * reducerea costurilor firmelor cu întocmirea situaţiilor financiare * reducerea birocraţiei în administraţia financiarã - Am introdus un sistem simplificat de contabilitate pentru întreprinderile mici care îndeplinesc cumulativ douã condiţii: au atât activele, cât şi cifra de afaceri mai micã de 35.000 euro: * aceste firme vor întocmi 2 situaţii financiare în loc de 5; * aceste firme nu mai depun bilanţul semestrial, ci doar bilanţul anual; * bilanţul şi contul de profit vor fi întocmite în sistemul contabil simplificat cu un numãr restrâns de elemente componente şi cu un plan de 50 de conturi în loc de 400 de conturi; * semnarea documentelor contabile se va putea face şi de cãtre persoanele cu studii economice superioare, nu doar de cãtre experţii contabili, pe bazã de convenţie civilã. - 349.000 firme sunt beneficiarii acestor mãsuri (57% din firmele active pe piaţã) Mãsuri pentru combaterea evaziunii fiscale - Extinderea controlului persoanelor fizice prin implementarea metodelor indirecte de control în vederea impozitãrii veniturilor nedeclarate sau a cãror sursa nu poate fi identificatã. - Acordarea de competenţe lãrgite organelor de inspecţie fiscalã. - Implementarea controlului comerţului electronic. - Finalizarea sistemului integrat vamal de securizare a graniţelor. - Eliminarea comerţului ilicit cu ţigarete din magazinele duty-free. - Crearea Registrului Operatorilor Intracomunitari, cuprinzând toate persoanele impozabile şi persoanele juridice neimpozabile care efectueazã operaţiuni intracomunitare. - Dezvoltarea de sisteme informatice transeuropene, interoperabile, care sã susţinã funcţiile vamale în cadrul Programului “Vama Electronicã”. - Monitorizarea circulaţiei în regim suspensiv a produselor accizabile. România a fost printre primele ţãri din Uniunea Europeanã care a implementat sistemul informatic de supraveghere şi control la nivel intracomunitar al mişcãrii acestor produse. - Aplicarea taxãrii inverse în domeniul TVA pentru livrarea anumitor categorii de cereale si plante tehnice – persoana obligatã la plata taxei este beneficiarul, în locul furnizorului (mãsura este valabilã pânã la 31 mai 2013). - Rezultate obţinute în primele şapte luni din anul 2011, de structurile de inspecţie fiscalã, Garda Financiarã şi Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, ca urmare a 160.518 acţiuni de inspecţie şi control: * Sume suplimentare stabilite: 5,979 mld. lei * Valoarea prejudiciilor stabilite: 4,350 mld. lei * Mãsuri asiguratorii: 2,278 mld. lei. - Valoarea sumelor restante provenind din deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, depuse de contribuabili, aproape s-a înjumãtãţit din 2008 pânã în prezent: de la 3,382 mld.lei în decembrie 2008 la 1,671 mld. lei în iulie 2011. - A fost redus numãrul de zile de depãşire a termenului legal de soluţionare, reflectat în scãderea numãrului de solicitãri de rambursare cu termenul depãşit cu peste 90 de zile de la 1.814 solicitãri în decembrie 2008, la 801 solicitãri în iulie 2011. Sprijinirea agriculturii - Programul “Primul Siloz” * Beneficiari: 337 certificate de depozit emise din 2009 pânã la 31 august 2011 * 172 certificate în circulaţie cu o valoare totalã de peste 366 mil. lei garantate de Fondul de Garantare a Creditului Rural din sumele alocate de cãtre MADR. - Programul Naţional de Dezvoltare Ruralã (pilon II PAC) * Proiecte finalizate la 16 septembrie 2011: 2.006. * Proiecte depuse: 95.254, în valoare de aprox. 15,16 mld. euro. * Proiecte selectate: 47.697, cu o valoare de peste 4,4 mld. euro. * Proiecte contractate (finanţate): 43.938, cu o valoare de aprox. 4,2 mld. euro. * Plãţile efectuate: 2,6 mld. euro (25,6% din alocarea 2007-2013). * Pentru anul 2011 au fost stabilite 15 sesiuni de depunere de proiecte, alocarea financiarã totalã fiind de 1,51 mld. euro. - Plãţi pe suprafaţã pentru fermieri (pilon I PAC) * În 2011, subvenţia pe ha va depãşi 170 euro, cu 40 euro mai mare faţã de 2010. * Au fost efectuate plãţi în avans pentru 80% din fermieri, pânã în februarie 2011. În anul 2011 introducem în culturã peste 2 mil. ha, atingând astfel cea mai mare suprafaţã de terenuri lucrate din ultimii 20 de ani. REFORME 2009 - 2011 1. Reforma cadrului fiscal Obiective 1. reducerea gradualã a deficitului bugetar pânã la 3% în anul 2012 2. diminuarea poverii administrativ-fiscale Legea responsabilitãţii fiscal-bugetare stabileşte principiile, obiectivele, prioritãţile multianuale ale politicii fiscal-bugetare: 3. introduce plafoane de cheltuieli 4. reduce numãrul de rectificãri bugetare 5. eliminã riscul deciziilor populiste în preajma campaniilor electorale 6. înfiinţeazã Consiliul Fiscal 2. Reforma aparatului bugetar şi a agenţiilor guvernamentale Prin impunerea normativelor de personal în autoritatea publicã centralã şi localã a fost redus aparatul bugetar de la 1.398.757 persoane în luna decembrie 2008, la 1.225.134 persoane în luna iulie 2011. 1. S-a restricţionat politica de noi angajãri în sectorul public: doar un post ocupat la 7 posturi care se vacanteazã. 2. Au fost desfiinţate, comasate sau restructurate 141 de agenţii guvernamentale. E-guvernarea pentru eliminarea procedurilor birocratice: 3. Dezvoltarea Platformei Naţionale E-ROMÂNIA şi a Sistemului Electronic Naţional 4. Punctul de Contact Unic Electronic – stabileşte modalitatea de interacţiune online dintre instituţiile publice din România şi prestatorii de servicii 5. Rezultate: în anul 2010 s-au realizat economii de circa 3 mld. lei ca urmare a dezvoltãrii procedurilor electronice transparente pentru achiziţii publice SEAP 3. Reforma salarizãrii personalului plãtit din fonduri publice Legea salarizãrii unitare oferã un cadru unitar de salarizare personalului plãtit din fonduri publice, spre deosebire de perioada anterioarã când aceastã salarizare era cuprinsã în 39 de acte normative. Rezultatele vizate sunt urmãtoarele: 1. Eliminarea salariilor de lux din sistemul bugetar. 2. Reducerea raportului dintre salariul de bazã minim şi cel maxim al personalului bugetar la nivelul de 1 la 15, apropiindu-se de bunele practici europene. 3. Armonizarea sistemului de salarizare, ţinând cont de importanţa, rãspunderea, complexitatea activitãţii şi nivelul studiilor necesare; 4. Încadrarea în bugetul pentru salarii, de 39 mld. lei, pe anul 2011; 5. Creşterile salariale necesare realizãrii acestui obiectiv au în vedere indicatorii macroeconomici şi cei sociali. 4. Reforma Administraţiei Interne - 2009-2011: numãrul total de posturi prevãzute scãzut cu 40.493 (inclusiv posturi vacante). - 2011 1. numãrul de posturi în aparatul central s-a diminuat cu 212, din care 170 posturi încadrate 2. numãrul posturilor din structurile de ordine publicã s-a redus cu 15.258, din care 8.258 posturi încadrate 5. Reforma sistemului public de pensii Prin legislaţia adoptatã în domeniul pensiilor: 1. se asigurã sustenabilitatea financiarã a sistemului de pensii pe termen mediu şi lung; 2. s-a impus principiul contributivitãţii în sistemul public de pensii; 3. au fost eliminate legile speciale de pensionare („pensiile de lux”); 4. au fost recalculate toate pensiile speciale în baza principiului contributivitãţii; 5. vârsta de pensionare se majoreazã gradual la 65 de ani pentru bãrbaţi şi 63 de ani pentru femei, în anul 2030; 6. a fost instituitã pensia socialã minimã de 350 lei pentru pensionari; 7. se interzice cumulul pensiei cu salariul în sistemul bugetar pentru cei cu venituri mai mari din pensii decât câştigul salarial mediu brut pe economie; 8. se reduce numãrul pensionãrilor anticipate; 9. sunt implementate criterii mai stricte pentru acordarea pensiei de invaliditate; 10. începând cu 1 ianuarie 2011 se acordã drepturile bãneşti pentru grupele I şi II de muncã, adicã pentru 1.541.000 de pensionari; efortul bugetar pentru anul 2011 este de 403 mil. euro; 11. în anul 2012 pensiile vor creşte cu 100% din rata inflaţiei, la care se adaugã 50% din creşterea realã a câştigului salarial mediu brut, din anul precedent. Evitarea majorãrii nesustenabile a deficitului structural al fondului de pensii din sistemul public - Deficitul structural al fondului de pensii din sistemul public ar fi fost cu peste 40% mai mare în anul 2011, atingând nivelul de 21 mld. lei, în absenţa reformei sistemului public de pensii adoptatã de Guvern. 6. Reforma legislaţiei muncii A fost adoptat un nou Cod al Muncii care urmãreşte: 1. adaptarea raporturilor de muncã la dinamica pieţei muncii; 2. flexibilitatea raporturilor de muncã; 3. prevalarea criteriului de performanţã în raport cu criteriul social în contractele şi relaţiile de muncã; 4. diminuarea muncii la negru prin înãsprirea sancţiunilor aferente (sancţiune cu închisoarea pentru mai mult de 5 angajaţi fãrã forme legale de muncã); 5. armonizarea prevederilor cu directivele europene. Rezultate: de la intrarea în vigoare a noului Cod al Muncii, 1 mai 2011, pânã la 15 septembrie 2011,numãrul de contracte de muncã înregistrate a crescut cu 1.052.331 (66,32% pe duratã nedeterminatã). Dintre acestea, 763.698 sunt contracte active. 7. Reforma dialogului social Guvernul a decis sã promoveze Legea Dialogului Social prin asumarea rãspunderii, în temeiul art.114 din Constituţia României. Legea Dialogului Social, complementarã Noului Cod al Muncii: 1. a reformat modul de organizare a sindicatelor, a patronatelor, a Consiliului Economic şi Social; 2. a desfiinţat contractele de muncã la nivel naţional, menţinându-le doar pe cele la nivel de ramurã şi unitate; 3. a adaptat reglementãrile care vizeazã contractele colective de muncã şi soluţionarea conflictelor de muncã la nevoile actuale ale României . 8. Reforma educaţiei Prin adoptarea Legii educaţiei naţionale s-a realizat o reformã de substanţã a sistemului de învãţãmant românesc. Principalele modificãri vizeazã: 1. consacrarea învãţãmântului bazat pe formarea de competenţe şi nu pe asimilarea de informaţii; 2. definirea tipurilor de universitãţi, clasificarea universitãţilor şi introducerea unei metodologii de ierarhizare a programelor de studiu; 3. introducerea finanţãrii per elev pe principiul finanţarea urmeazã elevul; 4. asigurarea unui grad sporit de descentralizare în învãţãmântul preuniversitar; 5. redefinirea doctoratului prin instituirea doctoratului știinţific şi profesional; 6. modernizarea managementului universitãţilor; 7. reorganizarea sistemului de evaluare a elevilor şi instituirea Portofoliului Educaţional; 8. finanţarea competiţionalã şi încurajarea excelenţei la nivel universitar; 9. stimularea învãţãrii pe tot parcursul vieţii; 10. asigurarea accesului egal la studii pentru grupurile dezavantajate; 11. introducerea Programului „ªcoalã dupã ªcoalã”. 9. Reforma sãnãtãţii Mãsuri structurale de reformare a sistemului: 1. descentralizarea în sistemul de sãnãtate şi creşterea gradului de implicare a autoritãţilor administraţiei publice locale în managementul spitalicesc 1. din 435 spitale aflate în subordinea Ministerului Sãnãtãţii, 370 au fost transferate cãtre autoritãțile publice locale 2. 67 de spitale au fost închise în vederea redirecţionãrii resurselor financiare spre spitalele performante 3. impunerea obligaţiei tuturor pensionarilor cu pensii mai mari de 740 lei/lunã la plata contribuţiei de asigurãri de sãnãtate de 5,5%: numãrul plãtitorilor a crescut de la 8,5 milioane la aprox. 10 milioane. 4. introducerea mecanismului de coplatã, fiind exceptate grupurile sociale vulnerabile sau cu venituri mici 5. controlul cheltuielilor cu medicamentele prin impunerea taxei clawback Mãsuri în pregãtire: 2. introducerea cardului naţional de sãnãtate 3. introducerea prescripţiei şi a fişei electronice pentru pacient 4. stabilirea pachetului minimal de servicii medicale (în limita contribuţiei de 5,5%) 10. Reforma asistenţei sociale Prin mãsurile adoptate se au în vedere realizarea a cel puţin urmãtoarelor obiective: 1. restructurarea generoaselor programe de asistenţã socialã şi orientarea spre categoriile sociale cu adevãrat vulnerabile 2. reanalizarea schemei de venit minim garantat şi impunerea unei grile corecte de evaluare a acelora care intrã sub incidenţa acesteia 3. reanalizarea ajutoarelor de cãldurã prin eliminarea subvenţiei generalizate şi acordarea ţintitã a ajutoarelor la plata facturii de energie termicã 4. finalizarea descentralizãrii serviciilor sociale 5. regândirea indemnizaţiei pentru creşterea copilului 6. redimensionarea mãsurilor de protecţie socialã pentru persoanele cu nevoi speciale şi familiile acestora 11. Reforma sistemului de justiţie Au fost adoptate patru noi coduri: Codul Civil, Codul Penal, Codul de Procedurã Civilã şi cel de Procedurã Penalã pentru a reafirma credibilitatea sistemului judiciar, prin creşterea transparenţei, simplificarea cadrului legislativ şi îmbunãtãţirea gradului de accesibilitate. Rezultatele aşteptate: 1. scurtarea duratei proceselor judiciare; 2. simplificarea procedurii de judecatã; 3. diminuarea costurilor actului de justiţie; 4. îmbunãtãţirea actului de justiţie prin creşterea gradului de responsabilizare şi specializare a judecãtorilor şi a procurorilor; * 5. împãrţirea mai judicioasã a competenţei materiale, unificarea practicii judiciare şi creşterea gradului de previzibilitate a actului de justiţie. Strategia Naţionalã Anticorupţie 2011-2014 Planul naţional de acţiune se bazeazã pe 3 tipuri de intervenţii: - Prevenire: * inventarul mãsurilor obligatorii pentru toate instituţiile publice * consolidarea integritãţii în sistemul judiciar şi Parlament * transparenţa finanţãrii partidelor politice şi a campaniilor electorale * achiziţii publice * mediul de afaceri * administraţia publicã localã - Educaţie: * formare profesionalã pentru proprii angajaţi * campanii de informare publicã - Combatere: * DNA şi ANI piloni principali ai luptei anticorupţie – stabilitate legislativã şi instituţionalã * protecţia intereselor financiare ale Uniunii Europene * consolidarea mecanismelor administrative de control şi audit intern * confiscarea şi valorificarea produselor infracţiunilor de corupţie IMPACTUL ECONOMIC AL DECIZIILOR LUATE 1. Corectarea deficitelor şi a vulnerabilitãţilor Veniturile bugetare colectate au atins în anul 2010 cel mai ridicat nivel din ultimii 6 de ani: 33% din PIB. Deficitul bugetar este sub control 1. Faţã de 7,3% în anul 2009, bugetul a fost croit în anul 2011 pentru a reduce deficitul la 4,4%, iar în anul 2012 la sub 3% din PIB Deficitul de cont curent este mai mic cu peste 24% 2. Deficitul de cont curent a fost de 2,8 mld. euro în primele 7 luni din anul 2011, mai mic cu 24,4% faţã de aceeaşi perioadã din anul 2010. Datoria publicã a României este una dintre cele mai scãzute din UE 3. În iunie 2011, datoria publicã a fost de 31,5% din PIB Vulnerabilitatea datã de expunerea pe termen scurt a datoriei externe a fost corectatã 4. În anul 2010, datoria externã pe termen scurt a fost de 18,4 mld. euro, faţã de cea angajatã iresponsabil în anul 2008, de 20,6 mld. euro 5. Ponderea datoriei externe pe termen scurt raportatã la totalul datoriei externe a scãzut de la 28,5% în 2008 la 20,3% în 2010 6. Ponderea datoriei publice pe termen scurt raportatã la totalul datoriei publice a scãzut de la 45,1% în 2008 la 32,9% în 2010 Inflaţia scade 7. De la o medie anualã de 7,85% în 2008 la 6,5% în 2011. Pentru sfârşitul anului 2011 prognozãm un nivel de 4,6%. Relansarea creditãrii are loc prin reducerea substanţialã a costurilor 8. Rata dobânzii de politicã monetarã a scãzut de la 10,25% în 2008 la 6,25% în prezent 2. Evoluţii economice favorabile Al treilea trimestru consecutiv de creştere economicã 1. În al doilea trimestru din anul 2011, PIB-ul a crescut cu 1,4% (serie brutã), faţã de aceeaşi perioadã din anul 2010, respectiv 0,2% (serie ajustatã sezonier), faţã de primul trimestru din acest an. Industria rãmâne în continuare unul din pilonii de creştere ai economiei: 2. Producţia industrialã a cunoscut o creştere de 5,5% în anul 2010 faţã de anul 2009 şi cu 7,4% în primele 7 luni din anul 2011 faţã de aceeaşi perioadã a anului anterior; 3. Creşte considerabil productivitatea muncii în acest sector, cu 17% în anul 2010 faţã de 2009, cu 30% faţã de 2008 şi cu 8% în primul semestru din anul 2011, comparativ cu aceeaşi perioadã din anul 2010; 4. În primele şapte luni din anul 2011, cifra de afaceri din industrie a crescut cu 17,7%, iar comenzile industriale noi cu 17,8%, faţã de aceeaşi perioadã din anul precedent. Exporturile au cunoscut cel mai ridicat nivel în anul 2010 din întreaga istorie a României. 5. Valoarea exporturilor în anul 2010 (37,3 mld. euro) a depãşit cu 3,6 mld. euro anul 2008; 6. Deficitul comercial (FOB-FOB) în anul 2010 s-a redus cu 69% faţã de anul 2008; 7. În primele şapte luni din anul 2011, exporturile de bunuri au fost cu peste 26% mai mari decât în perioada corespunzãtoare a anului precedent, totalizând 108 mld. lei. 3. Investiţii publice şi private În luna iulie 2011, Fitch a revizuit în sens pozitiv ratingul României, în categoria recomandatã pentru investiţii. Alocãrile bugetare pentru investiţii publice au crescut la 36,06 mld. lei în anul 2011, adicã 6,6% din PIB, faţã de 6,3% din PIB în anul 2008 (an cu vârf de creştere economicã). 1. În primele şapte luni din anul 2011, cheltuielile pentru investiţii publice au fost de 17,4 mld. lei,cu 3 mld. lei mai mari faţã de aceeaşi perioadã din 2010. Ponderea investiţiilor private în PIB în anul 2010 a fost de 17,2% (conform Eurostat 2011). 2. În anul 2010, România s-a situat pe locul al doilea în UE-27, ca pondere a investiţiilor realizate în PIB (22,7%). 3. Singura ţarã care ne devanseazã este Bulgaria, cu o pondere a investiţiilor de 23,5% din PIB. Cehia (21,3%), Slovacia (20,3%), Polonia (19,5%) şi Ungaria (19,3%) se poziţioneazã mai slab decât România. Previziunile pentru anul curent indicã o creştere a ponderii investiţiilor în PIB în România, pânã la nivelul de 23,2%, fiind cel mai ridicat din UE-26 (încã nu existã date disponibile pentru Bulgaria). 4. Lucrãri de investiţii în infrastructurã încheiate în perioada 2009-2011 Infrastructura rutierã: 1. Autostrãzi: 106,68 km * 1. 54,18 km secţiunea Drajna – Feteşti şi secţiunea Feteşti – Cernavodã * 2. 52,5 km secţiunea Câmpia Turzii - Gilãu 2. Centuri ocolitoare în regim de autostradã: 51,56 km (Sibiu, Pitesti) 3. Drumuri naţionale modernizate/ reabilitate: 737 km 4. Variante ocolitoare la profil de drum naţional: 72,305 km 5. Drumuri - reparaţii capitale: 78,68 km 6. Poduri: 3,4 km (9 poduri) Infrastructura feroviarã şi metrou: 7. Infrastructura feroviarã: 1. Reabilitare linii CF: 258,84 km; 2. Tuneluri reabilitate: 1,37 km; 3. Reconstrucţie, reabilitare poduri şi podeţe CF: 43 poduri şi podeţe 4. Reparaţii capitale: 4 pasaje, 1 tunel pietonal, 18 platforme subansamble CF 5. Modernizare staţii CF: 21 staţii 6. Lucrãri implementare cerinţe Schengen: 4 puncte de trecere frontierã 7. Informatizare gãri: 7 staţii 5. Absorbţia fondurilor europene la 16 septembrie 2011 - Detalii în secţiunea fonduri structurale din www.gov.ro PRIORITÃŢI PE TERMEN SCURT SI MEDIU 1. Prioritizarea investiţiilor strategice multi-anuale - Crearea unei baze de date/liste de proiecte prioritare de investiţii publice pentru care sã se asigure finanţarea în urmãtorii 3-5 ani, de cãtre un grup de lucru sub autoritatea Primului Ministru; - Îmbunãtãţirea monitorizãrii şi evaluãrii proiectelor de investiţii la nivelul autoritãţilor centrale, în special prin perfecţionarea bazei de date privind investiţiile de capital gestionatã de Ministerul Finanţelor Publice, care va conţine şi informaţii privind stadiul proiectelor, cum ar fi întârzierile în implementare sau depãşirile de costuri; - Implementarea Planului de Acţiuni al Guvernului pentru accelerarea absorbţiei fondurilor UE si a Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii; - Reorientarea cheltuielilor publice de capital în vederea realizãrii unei treceri treptate de la investiţiile finanţate integral din surse naţionale la investiţii cofinanţate din fonduri UE; asigurarea unei ponderi de circa 4,0% din PIB pentru cheltuielile de capital ce corespund investiţiilor cofinanţate din fonduri UE, inclusiv din împrumuturi externe în anul 2012 . 2. Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii 3 subprograme: - Subprogramul 10.000 km de drumuri * În toate judeţele ţãrii s-au scos la licitaţie loturile pentru lucrãri. Prima deschidere de ofertã: la sfârşitul lunii iunie, urmatã în 8 iulie de deschiderea tuturor ofertelor. * 9.016 km de drumuri vor intra în reparaţii. - Subprogramul modernizarea localitãţilor * Se vor realiza circa 650 de creşe şi grãdiniţe atât în mediul urban, cât şi în cel rural (în medie 15 pe judeţ), pe 3 categorii, în funcţie de numãrul de grupe de copii. * Procedurile de achiziţie publicã sunt în derulare pentru 635 creşe/grãdiniţe, cu o valoare totalã estimatã la peste 760 mil. lei. - Subprogramul alimentare cu apã şi canalizare * Se lucreazã la aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru sistemele de alimentare cu apã a localitãţilor. * Suma alocatã este de 700 mil. euro pentru aprox. 600 de localitãți, în funcție de volumul şi tipul lucrãrii. Lucrãri de investiţii în infrastructurã începute în perioada 2009-2011 - Infrastructura rutierã * Autostrãzi: 241,29 km, pentru porţiuni din secţiunile: Orãştie – Sibiu, Timişoara – Lugoj, Lugoj – Deva, Nãdlac – Arad, Arad – Timisoara, Cernavodã – Medgidia, Medgidia - Constanţa * Centuri ocolitoare în regim de autostradã: 88,36 km (Sibiu, Deva-Orastie, Arad, Constanţa) * Drumuri naţionale modernizate/ reabilitate: 1.400,207 km * Drumuri naţionale – reparaţii capitale: 5,94 km * Poduri: 0,116 km (1 pod) * Infrastructura feroviarã şi metrou: * Infrastructura feroviarã: - Reabilitare linii CF: 25,41 km - Reconstrucţie, reabilitare poduri şi podeţe CF: 5 poduri şi podeţe - Consolidãri terasamente, versanţi: 4 lucrãri - Lucrãri implementare cerinţe Schengen: 3 puncte de trecere frontierã - Reabilitare infrastructurã feroviarã afectatã de inundaţiile din anul 2005: 64 de obiective * Metrou: - Magistrala 5: Drumul Taberei – Pantelimon, tronson Drumul Taberei - Universitate - Modernizarea instalaţiilor electrice pe magistralele 1, 2 şi tronson de legaturã de metrou - Facilitãţi pentru accesul persoanelor cu handicap în reţeaua de metrou - Infrastructura navalã * Pod rutier la km 0+540 al Canalului Dunãre - Marea Neagrã şi lucrãri aferente infrastructurii rutiere şi de acces în portul Constanţa * Cheu dana 23 şi 25 parşial din Portul Brãila şi cheu vertical dana 31 din Portul Bazin Docuri Galaţi * Sistem de management al traficului de nave pe Dunãre şi pe Canalele Dunãre – Marea Neagrã şi Poarta Albã – Midia Nãvodari * Modernizarea sistemului de semnalizãri de navigaţie pe Canalul Dunãre – Marea Neagrã * Sistem de colectare a deşeurilor generate de nave în porturile de pe Dunãre 3. Rezolvarea problemei arieratelor - Punerea în aplicare a planului de acţiune şi a unui mecanism îmbunãtãţit de control al angajamentelor şi mãsurilor de executare cu scopul de a elimina arieratele existente şi de a preveni acumularea de noi arierate, atât la nivelul bugetului general consolidat, cât şi la nivelul Întreprinderilor de Stat, pânã la finele lui aprilie 2011; - Un control mai bun asupra arieratelor la nivelul autoritãţilor locale, pentru acestea stabilindu-se o ţintã indicativã; - Integrarea sistemului de raportare contabilã cu sistemul de plãţi al Trezoreriei (septembrie 2011). - Liberalizarea preţului gazelor naturale. De la 1 iulie 2011, preţul gazelor naturale pentru consumatorii non-casnici a fost majorat cu 10%. Pentru consumatorii casnici, preţul final rãmâne nemodificat în perioada iulie 2011 – martie 2012. 4. Restructurarea companiilor de stat - Reformarea guvernanţei întreprinderilor de stat prin elaborarea (în consultare cu Banca Mondialã) şi aprobarea legislaţiei necesare, introducerea obligativitãţii auditurilor externe independente periodice şi transferul controlul financiar de la ministerele de resort la MFP pânã la finele lunii septembrie 2011. - Îmbunãtãţirea sistemului de raportare pentru întreprinderile de stat care sunt deja incluse în definiţia ESA a bugetului general consolidat. - Prevenirea acumulãrii de noi arierate şi pierderi pentru companiile care au fost reclasificate de cãtre Eurostat ca fãcând parte din bugetul general consolidat şi pentru acelea care vor fi reclasificate în 2011 şi 2012. - Au fost finalizate planurile de acțiune pentru o mare parte din cele 154 de companii menționate în ultima Scrisoare de Intenţie cãtre FMI. Pentru restul întreprinderilor de stat se vor elabora planuri pânã la finalul lunii decembrie. 5. Management privat în companiile din subordinea M.E.C.M.A. 1. Separarea funcţiei de director general de cea de preşedinte a Consiliului de Administraţie 2. Selectarea consultantului pentru elaborarea caietului de sarcini pentru achiziţia firmelor de selecţie manageri 3. Achiziţionarea firmelor de selecţie manageri pentru fiecare companie (primul set de 7-10 companii) 4. Listã scurtã cu propunerile de directori generali şi criteriile de selecţie pentru membrii Consiliului de Administraţie 5. Modificãri în legislaţia specificã 6. Numirea managerilor selectaţi şi a membrilor Consiliului de Administraţie 6. Prioritãţi în privatizarea companiilor de stat Vânzarea unor pachete minoritare din participaţiile deţinute de stat la companii - PETROM * vânzarea unui pachet de acţiuni de 9,84% din capitalul social - Transelectrica, Transgaz Mediaş, Romgaz Mediaş * vânzarea de pachete de acţiuni de 15% din capitalul social - Hidroelectrica şi Nuclearelectrica * ofertare pachete minoritare prin majorare de capital social cu 10% - S.C. Antreprizã Reparaţii şi Lucrãri - ARL Cluj S.A * vânzarea unui pachet minoritar de acţiuni de 4,44% din capitalul social - CN Transporturi Aeriene Române TAROM * privatizarea a cel mult 20% din capitalul social prin intermediul Bursei de Valori Bucureşti - Poşta Românã * majorare de capital, în urma cãreia Statul român sã deţinã minim 51% din acţiuni, iar Fondul Proprietatea minim 15% * managementul companiei va fi asigurat de o echipã propusã de cãtre investitor, pe o perioadã de minimum 10 ani Privatizarea urmãtoarelor companiilor de stat: S.C. CUPRU MIN S.A. Abrud, ISCIR – CERT, S.C. OLTCHIM S.A. 7. Proiecte prioritare în regim PPP Transport şi infrastructurã 1. Autostrada Comarnic - Braşov – în regim de concesiune 2. Autostrada Sibiu - Piteşti – 116 km 3. Autostrada Ploieşti - Buzãu - Focşani – 133 km 4. Centura de sud a Capitalei şi Centura de nord a Capitalei, ambele în regim de autostradã 5. Autostrada Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni – 307 km Energie 1. Hidrocentrala Tarniţa - Lãpuşteşti 2. Finalizarea Unitãţilor nucleare 3 şi 4 de la Cernavodã 3. Termocentrala de la Doiceşti 4. Proiectul internaţional AGRI (interconector de gaze Azerbaidjan - Georgia - România) Mediu şi agriculturã * Amenajarea Canalului Siret-Bãrãgan Dezvoltare regionalã * Proiectul Eco din cartierul Ghencea * Proiectul Esplanada * Finalizarea Canalului Dunãre - Bucureşti * Podul rutier peste Dunãre, între Brãila şi Tulcea Sãnãtate * Construcţia a 6 spitale regionale de urgenţã în Timişoara, Cluj-Napoca, Târgu-Mureş, Iaşi, Craiova şi Bucureşti * Punerea în valoare a centrului de sãnãtate "Ana Aslan" Justiţie * Realizarea unui penitenciar în regim de parteneriat public-privat. 8. Continuarea reformei sistemului de sãnãtate - Stabilirea pachetului de servicii medicale asigurate de guvern pentru a exclude acoperirea unor servicii medicale neesenţiale costisitoare. Serviciile care depãşesc sfera de acoperire de bazã vor fi furnizate prin asigurarea suplimentarã, inclusiv prin cea privatã. - Revizuirea şi eficientizarea mecanismului de clawback - Revizuirea formulei pentru Casa de Asigurãri de Sãnãtate prin introducerea unui sistem în care „banii urmeazã pacientul”; - Revizuirea listei de medicamente compensate şi gratuite aprobatã prin Hotãrârea Guvernului nr.720/2008, în vederea modificãrii acestei liste şi a trecerii la medicamente generice acolo unde este posibil; - Pentru 2012, costurile farmaceutice pentru cele mai scumpe medicamente vor fi controlate de asemenea prin introducerea mecanismelor de evaluare a impactului economico-social al introducerii noilor tehnologii, prin aplicarea unor protocoale stricte de folosire a medicamentelor şi printr-un modul nou de reţete electronice pentru Sistemul Naţional Informatic Unic Integrat din Sãnãtate, cu respectarea unor proceduri stricte. Emitent: Guvernul Romaniei – Biroul de presa Data: 02.09.2011

 

Szövetségi hírek

KÖZLEMÉNY: Adók-illetékek 2024-re Székelyudvarhelyen

  A Székelyudvarhelyi Magánvállalkozók Szövetsége vezetőtanácsa a...
2023-11-24 15:20:31

Köszönjük

  A tegnap dr. Vas-Tifán Attila ortopéd szakorvos...
2023-11-21 20:07:06

KÖZLEMÉNY: Újjáalakult a Női Vállalkozók Munkacsoportja (SZMVSZ NVM)

  KÖZLEMÉNY   Újjáalakult a Székelyudvarhelyi...
2023-11-02 18:44:43

Közlemény: Vállalkozók díjazása

  A székelyudvarhelyi Őszi Vásár keretében, a helyi...
2023-09-25 10:27:37
Gazdasági sajtófigyelő

Sajtófigyelő 2024.03.24.

130 alkalmazottját bocsátotta el egy székelyudvarhelyi készruhagyár Janó Edit szerint a...

Sajtófigyelő 2024.03.17.

15 millió eurót fektet be Kovászna megyében az egyik legnagyobb magyarországi ingatlanfejlesztő A...

Sajtófigyelő 2024.03.03.

Románia megkapta az első hivatalos véleményt az OECD-csatlakozásáról A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési...
Fotógaléria

Partnerek

  • Albert Schweitzer Alapítvány
  • Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt
  • Hargita Megye Tanácsa
  • Kovászna Megyei Kis- és Középvállalkozók Szövetsége (ASIMCOV)
  • OSIM: Szabadalmi- és Védjegyoltalmi Hivatal
  • Református Kollégium, Székelyudvarhely
  • SilCris Invest Kft.
  • Star rádió
  • Székelyudvarhely Önkormányzata